Energia tárolás betonnal?
A megújuló energiaforrások terjedésével egyre fontosabbá válik a villamos rendszer kiegyensúlyozása, hiszen például az egyenletesen áramot termelő atomerőművekkel szemben a szél- és naperőművek teljesítménye az időjárástól is függ. A többletenergia tárolását és a kieső időszakokban az áram visszapótlását pedig illene szintén környezetbarát technológiával megoldani.
Erre ma a világon egyetlen igazán elterjedt megoldás létezik: a szivattyús-energiatározós (szet) erőmű. Ehhez viszont természeti adottságok kellenek: egy szet erőmű gyakorlatilag két, különböző szintmagasságon elhelyezkedő tóból áll, amelyeket egy csővel kötnek össze. Amikor nagy a hálózat fogyasztási igénye, a fenti tóból leengedik a vizet, az meghajt egy turbinát, és plusz áram keletkezik, nagyobb termelés esetén pedig az alsó tóból felszivattyúzzák a vizet, és így tovább.
Itthon inkább az akkumulátoros energiatárolás felé vették az irányt az új csúcsbiznisz úttörői. Elsőként az Alteo csoport 1,1 milliárd forintos kutatás-fejlesztési projektjének első elemeként a napokban átadott, zuglói akkumulátoros energiatároló létesítmény készült el, de az Elmű-Émász is augusztus végére ígérte az 1,5 milliárd forintos beruházással megépített soroksári akkumulátoros tároló üzembe helyezését.
A svájci Luganóban indult startup, az Energy Vault a víz és az akkumulátorok helyett a betonban bízik.
Az ötlet nagyon egyszerű: ha valamit felemelsz, azzal energiát tárolsz, ha leejted, energiát nyersz ki. Mivel a beton sokkal sűrűbb anyag a víznél, sokkal nagyobb energiát képes tárolni egy felemelt betontömb, mint egy azonos térfogatú víztározó.
A „betonerőmű” egy 120 méter magas, motorokkal ellátott hatkarú daruból és a köré helyezett, a karoknál jóval mélyebben fekvő, egymásra pakolt betonhengerekből áll – ezek egyenként 35 tonnát nyomnak. Többletenergia esetén a daru felemeli a tömböket, ha pedig áramra van szüksége a hálózatnak, egy precíz szoftver segítségével a leghatékonyabb módon visszaengedi őket a földre, miközben a motor generátorként energiát termel.
Az újdonságnak nem igazán nevezhető motoros daru mellett az innovatív hardvert az a gép jelenti, amit Andrea Pedretti, a cég technológiai vezetője talált fel: a természetesen nem részletezett recept alapján készült beton költségét nagyban csökkenti, hogy a megszokott cementmennyiség hatodára van csak szükség, a többit olyan anyagokkal pótolja (kavicsok, építkezési törmelék), amelyek elszállításáért az önkormányzatok még fizetnek is.
Piconi szerint a cég így előnyből indulhat olyan helyeken, ahol általában nagy mennyiségű építkezési törmelék áll rendelkezésre, és emellett szeretnének hosszú távon veszteségmentes energiatárolókat építeni. A betonerőművekre már az Egyesült Államokban, Afrikában és Ázsiában is találtak vevőket, az első egység 2019-re lesz kész.